کد مطلب:314703 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

سایر سقاخانه های شهر ری
تغییر سریع بافتهای سنتی محله ها در شهر ری نیز چون دیگر شهرهای كشور، موجبات ویرانی تعداد فراوانی از بناهای سنتی، از جمله سقاخانه ها را فراهم كرده است. در اینجا فقط به عنوان نمونه، به تعدادی از این سقاخانه ها اشاره می شود.



[ صفحه 192]



یكی از قدیمی ترین این گونه بناها، سقاخانه و آب انبار قاسم خان بوده كه شاید بتوان بیش از 100 سال برای آن تخمین زد. این سقاخانه ی مسقف طبق اظهارات آقای شهری، در سمت راست در ورودی آب انباری به نام قاسم خان قرار داشته است.

به نظر می رسد كه هر دو بنای سقاخانه و آب انبار؛ ابتدا آب انبار و بعد سقاخانه آن متروك مانده و با تعریض جاده ی منتهی به آستان حضرت عبدالعظیم (سلام الله علیه)، ستون های آجری این بناها نیز از میان رفته و سپس باتخریب كلی، زمین آن هم داخل جاده شده است. امروزه حتی كمتر نامی و یادی از این سقاخانه و آب انبار قدیمی، در اذهان افراد محلی موجود است.

از دیگر سقاخانه های شهر ری می توان به سقاخانه كوچك و متروك كوچه ی نفرآباد واقع در جنب ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم (سلام الله علیه)، و نیز سقاخانه موجود در محله هاشم آباد شهر ری، اشاره كرد. متأسفانه این سقاخانه ها نیز در حال حاضر مورد كم عنایتی بسیار اهالی قرار گرفته و به صورت نمونه هایی از سقاخانه های متروك یا مشرف به ویرانی این شهر، مطرح هستند.